lördag 6 juli 2013

Saft!


SOMMARSAFT!

Denna saften är så vansinnigt god och det blir en ljuvligt röd färg av jordgubbarna!
Perfekt till ett härligt sommarbål eller som vi hade igår, välkomstdrink med lite limevodka och Ramlösa!

Detta är det ursprungliga receptet och det använde jag mig av när jag gjorde första omgången!

1 liter mosade jordgubbar
Cirka 10 stycken fläderblomsklasar. Klipp av de grövsta stjälkarna/fästena
1 väl sköljd och skivad citron
15 gram citronsyra
1 liter kokande vatten
1 kg strösocker
1 krm natriumbensoat

Varva jordgubbar, fläder och citron i en bunke. Slå över strösocker och citronsyra. Blanda så att sockret löser sig. Ta därefter upp lite saft i ett glas och rör ut natriumbensoaten. Häll tillbaka i saften.

Täck bunken och låt svalna. Ställ därefter svalt/kallt i 3-4 dygn.

Sila och frys.

Läste på nätet att man kan minska på sockret om man fryser saften. Tänker prova det nästa gång.

Jag gjorde dubbel sats eftersom citronsyran jag hade låg på 30 gram.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bilden är från andra omgången saft och då har jag gjort lite ändringar i receptet.

50 blomklasar
2 liter jordgubbar
2 citroner
2 lime
1,5 kg socker
2 liter vatten
40 gram citronsyra
2 krm natriumbensoat

Återstå att se om detta blir lika bra!
Precis lika GOTT så numera är det just detta receptet som gäller för mig!


Allt från mig.....trevlig lördag!



1 kommentar:

  1. Tack för beskrivning av en god saft och GRATTIS till vinsten :) Riktigt fina kort. /bibbi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...